Aktuálně z oblasti Everestu (Vojta, Jirka, Láďa, Pepa)

Aktuální info z oblasti Everestu

Ahoj, rád bych se podělil o info z oblasti Everestu, kde jsme nedávno strávili přes 20 dní.
Nejprve ale k samotné přípravě - dost jsme se inspirovali tímto webem, hlavně co se vybavení týče a určitě nelitujeme, bylo to naprosto bez problému. Důležité je hlavně spodní prádlo, dobré boty a spacák, jinak se dá všechno dokoupit až na místě (od triček přes kalhoty a mikiny až po bundy). My jsme si dokupovali jen pár věcí, ale podruhé už bych si bral z domova minimum - oblečení je levnější zhruba o třetinu až polovinu (lehká bunda cca 1500-2000 Rs), dá se dobře smlouvat a navíc máte suvenýr ;)

Kurz je přibližně 1 CZK = 4 Rupie, tzn. na české pro srovnání děleno čtyřmi :) Značky a licencované materiály (Goretext) je potřeba brát s rezervou, ale na trek a další využití bohatě stačí, špičková výbava NENÍ, alespoň teď na podzim, vůbec potřeba. Mačky ani nesmeky jsme neměli, hůlky jak je kdo zvyklý, občas pomohou, ale na cestě jsou často schody a pak kameny, tak je lepší je občas odložit. Naprostá zbytečnost byla nafukovací karimatka - na zemi jsme nikde nespali, lodží je opravdu hodně a navíc se místy staví další. Jo a vlhčené ubrousky jsou nahoře fakt potřeba ;)
TIP: nakupujte v Namche - je tam daleko větší klid, když nic nechcete, nikdo vás neláká, smlouvat se dá takya ceny nám přišly dokonce lepší než v KTM (u oblečení)

Káthmandú nás, asi jako každého napoprvé, zaskočilo hned při výlezu z letiště počtem "nahaněčů" a taxikářů všeho druhu. Naštěstí jsme se už předem mailem domluvili s Govindou z Green Horizon a měli zajištěný odvoz dodávkou, dokonce i s dalšími Čechy, Lukášem a Danem, což nás dostatečně uklidnilo. Po Govindovi jsme původně chtěli jen jednosměrnou letenku do Lukly a hotel, ale nakonec jsme si po doporučení Lukáše, který byl v Nepálu podruhé, nechali ještě vyměnit dolary (kurz shodný s bankou, vyplatilo se), zařídit TIMS a vstup do NP (druhý den, svezli nás, ale museli jsme tam osobně, tohle šlo vyřídit i na vlastní pěst) a zajistit i zpáteční letenku z Lukly (vyplatilo se hodně). Celkově musím hodnotit služby Govindy kladně, pokud je člověk v KTM poprvé, tak bych ho pro klid doporučil, aspoň se pak můžete věnovat jiným věcem, třeba prohlídce tohoto rušného města.
Poplatek za služby byl myslím kolem 30$ na jednoho, což je na místní poměry opravdu hodně, ale za klid to stálo. Jen nabídnutý hotel Pariwar B&B mě osobně moc nenadchl - sice byl čistý, free wifi, sprcha a wc (mísa :)) na pokoji, ale cena 15$ za os./noc, nic moc snídaně a centrum Thamelu. Dají se najít klidnější místa za méně peněz a na snídani je lepší zajít do některé z restaurací (např. Gaia byla výborná). To byl ale jediný drobný nedostatek. Po návratu z Lukly jsme si již našli hotel sami - Shangri-La Guest house, za pokoj pro čtyři 20$ a také internet v ceně, euro wc a sprcha na pokoji. Každý hotel sežene bez problému taxi na letiště a téměř každý má terasu, kde se dá skvěle odpočinout a večer posedět.

Kathmandu ceny
Hlavní jídla kolem 200-300 Rs (TIP: Yak restaurant a Steak Sizzler za 285 - ideálně jako odměna na konci treku ;) )
Snídaně - vydatné menu do 400 Rs, cereálie, rýžová kaše, palačinka jam/med, chapati, omeleta 200 Rs
Pivo (místní značky, nebo Carlsberg/Tuborg 650 ml) - restaurant 300 Rs, obchod 200 Rs
Džus 200 ml, Snickers, kafe, čaj, sušenky - 60-80 Rs
mimo Thamel ceny cca o 20% nižší, ale obchody víceméně jen jako okénka na ulici
Památky - chrámy většinou 200-500 Rs, menší u Patanu 50 Rs, hlavní Durbar Square 700, ale my ho nějak, "téměř" nepozorovaně, prošli :)
Taxi z letiště - dodávka pro čtyři 800 Rs, ale dá se i malým Suzuki, na letiště jsme platili 500 Rs, smlouvat!
Taxi do Patanu (6 km, 20 min jízdy z Thamelu) 300 Rs
Mapa 300-500 Rs, Pohled 15 Rs, známka myslím 50 Rs a do ČR jsou potřeba dvě

Vstupní vízum 40$
Letenka Lukla 145$ jeden let
Odletová letištní taxa 200 Rs (jen vnitrostání lety, tedy KTM - Lukla, a zpátky dalších 200)
TIMS 20$
Vstup do parku Sagarmatha 3000 Rs (tedy ne 1000, jak se stále všude píše)

V horách jsme byli od 26.9., tedy ještě relativně v klidu před sezónou. Počasí bylo už v tu dobu stálé - dopoledne slunečno, odpoledne oblačno. Protože jsme měli o týden víc, než bývá obvyklé, nemuseli jsme nikam pospíchat a mohli tak navštívit hned tři údolí s třemi vyhlídkovými vrcholy - rozhodně to stálo za to. Důkladně jsme prošli Everest a další oblasti, např. Annapurny si tak můžeme nechat na případnou příští návštěvu Nepálu.

Stručně k cestě a lodžím (ceny za pokoj pro dva)
Tok-tok - Family friendship lodge - 100 Rs pokoj, venkovská klasika,
Namche - Thawa lodge - 200 Rs, euro wc, dobrá sprcha, yak steak a net,
Tengboche - Tashi Delek lodge - 200 Rs za pokoj pro tři, ubytování z horších, ale v jídelně měli výborný čaje (mj. Rhododendron),
Orsho - Sunrise lodge 200 Rs, pěkná prosklená jídelna v patře,
Dhole - Alpine Inn lodge 200 Rs,
Phakding - Kala Pattar lodge 200 Rs

Hory ceny
Hlavní jídla - do Namche kolem 200 Rs, Dhal Bhaat 300, od Namche výš se zdražuje, v Goraku klidně i 400 Rs za nudle a 600 za Dhal Bhaat
Polévky a snídaně (palačinka, chapati, omeleta) stojí stejně jako hlavní jídla, průměr kolem 300 Rs - výborná je polévka Sherpa Stew, něco jako naše bramboračka
kafe, čaj šálek kolem 100 Rs, to se moc nemění, medium pot (= termoska, na večerní posezení pro čtyři ideální) cca 600 Rs
Elektřina - 100-200 Rs / hod., funguje jen přes den kvůli solární energii, Internet 10-20 Rs / min a jen někde, mobil signál občas - např. v Gorak Shepu je anténa, mimo hlavní trasu se s ním ale počítat nedá
Sprcha - v Namche jsme měli klasickou teplou 300 Rs / os., podobná cena i výše, ale tam už je jen kýbl, který možná přes den ohřeje slunce
Voda - dá se bez problémů brát z pramenů, a to už kousek od Lukly (tam se ještě setkáte s označením Drinking water, jinak ale, kdo chodí po horách, ví, že když voda vyloženě neproteče vesnicí, je ok). Poznávací znamení je hadice, která bývá vedena z pramene v okolních kopcích. Čistili jsme jen zkraje, pak už vůbec, ta chemie není moc dobrá, ale vyplatí se ji mít. POZOR - u některých lodgí (nejspíše záměrně) je voda v sudech znečištěná nějakým petrolejem či co - brát opravdu jen přímo z hadice, nebo v nejvyšších místech i z potoka.

TIP: let zpátky do KTM - mít rezervaci letu v ruce dopředu je určitě výhodou a doporučuje se odpoledne den předem termín ověřit; my jsme se zeptali na letišti už cca v poledne a odletěli asi hodinu poté, tedy skoro den předem :) pokud dovolí počasí, dá se tedy využít neobsazené kapacity a mít let dříve za sebou, málokdo to zkusí (my letěli poloprázdným strojem a další letadla se vracela dokonce zcela prázdná... ale let s Tara Air byl úplně v pohodě - i ve směru KTM-Lukla)

Celkově bychom tedy každému Everest trek doporučili, uvidíte nejvyšší horu světa, a to i za hodinku strachu při letu z/do Lukly rozhodně stojí! Jen nevyrážejte uprostřed sezony - cestou zpět (15.10.) jsme proti sobě potkávali stovky(!) lidí. A kdybychom si mohli vybrat a měli o něco méně času, šli bychom znovu jen Gokyo - jde jednoznačně o nejhezčí místo na trase a je tam i trochu klidněji. Navíc Mt. Everest byl nejlépe vidět právě odtamtud. Hlavní trasa nám přišla už hodně komerční, méně "usměvavá" a dokonce se nás (možná nevědomky) pokusili natáhnout s cenou pokoje v Gorak Shepu... holt, tam už je turista naprosto všední záležitostí. Těsně před BC Everest bylo vždy pěkně draho a v sezóně ještě dráž. Je to hlavně tím, že dopravit tam na tu vzdálenost veškerý proviant je dost nákladné.